Sága hvězdy

Starknest


       Režiséra společnosti Parnastar Etarea Lucase Storka snad není třeba příliš přestavovat. Je dostatečně znám svými pracemi jako například Válečníci přicházejí z hvězd či již tolikrát diskutovaná trilofigie filmů Poslední král.
       Ke zmíněné trilogii bychom se však chtěli zaměřit v tomto článku, neboť s ní souvisí ještě mnoho zajímavých, dosud nepublikovaných věcí. Vzhledem kchystanému odchodu Lucase Storka z filmové scény, dovolil nám tento režisér zveřenit několik informací o svých původních záměrech.
       Lucas Stork se zamiloval, jak i dnes sám přiznává, do ertských bájí a postavy Taora natolik, že chtěl točit pouze filmy na toto téma. Brzy se však ukázalo, že diváci i zahraniční trh jsou schopny akceptovat pouze určité množství informací na jedno téma a konečně i samotný režisér není schopen donekonečna omílat jediné témna bez újmy na kvalitě díla. A Lucas Stork se chtěl vyhnout tomu, aby ságu o Taorovi postihl osud nekonečného seriálu o Star Treku (například), což by se mohlo stát, pokud by Parnastar produkoval filmy z uvažované ságy v původně plánovaném množství.
       Podle původních záměrů Lucase Storka něla být trilogie Poslední král pouze částí mohutné patnáctidílné filmové ságy s pracovním názvem Sága Hvězdy.
       Prvním filmem tohoto filmového eposu byla realizace Válečníci přicházející z hvězd. Tento film byl natočen jako první a zároveň i úvodní film ságy přesně podle původních záměrů. Na Válečníky měl navazovat film s názvem Zacháněni?, ve kterém chtěl Lucas Stork společně se scénáristy Lucií Rainovou a Phillipem Brascou zobrazit přechod drsných Toránských hor uprchlíky ze západního pobřeží a dramatické spory o cílech dalšího pochodu, kdy dojde k rozkolu ve vedení uprchlíků a část jich požaduje zůstat v podhůří na opačné straně hor a část požaduje další postup do úkrytu Toránských bažin.
       Že došlo nakonec ke zvolení druhé varianty a děsivému úpadku kultury lidu i jeho životní úrovně, by vyplynulo ze třetího dílu s názvem Mr. Skha, který měl v podstatě věrně zobrazovovat legendu o Mr. Skhovi v dnes známé podobě. Další díl s názvem Taor měl podle záměrů tvůrců popsat Taorovo přistání v bažinách a jeho cestu za sjednocením lidu bažin, kdy se mu podařilo využít zbytku památky na Mr. Skhu v povědomí lidí a svého rozumu i odvahy. Pátý díl Návrat domů popisoval nebezpečnou cestu zpět přes Toránské hory do úrodnýh nížin, neboť nebezpečí po téměr tisíci letech pominulo. Měl to být zároveň i zfilmovaný názor týmů tvůrců na obecně známou záhadu tisícileté mezery v osídlení dnešních etariskarských nížin a příčinou příchodu národa Ertů na toto území, kde je dnešními historiky poprvé lokalizován. V tomto filmu se měla objevit poprvé i Taorova největší láska, toránka Teoné (viz též báje o Taorovi).
       Dále měla následovat trilogie Zlatý věk říše, jejíž děj neměli tvůrci v době příprav ságy příliš promyšlený a není vlastně vyřešen dodnes, vzhledem k opadnutí zájmu o Ságu Hvězdy. Stork chtěl v této trilogii v co nejmo-numentálnější podobě zobrazit v té době nejmocnější říši kontinentu i světa, předtím ani později svým významem, bohatstvím i mocí nepřekonanou: Zlatou říši Hvězdy nejmocnějšího vládnoucího rodu všech dob, dynastie Labrisovců. Zlatý věk říše měl být jakýmsi holdem starověkým dějinám národa, ze kterého pochází i Lucas Stork, národa Ertů.
       V původním záměru na Zlatý věk říše, navazovala čtyřdílná série Světlo z temnot, Syn Hvězdy, Král přichází a Krvelačný bůh pod společným názvem Poslední král. Ovšem již v době, kdy se po dokončení Válečníků ve vedení společnosti Parnastar Etarea rozhodlo o realizaci Posledního krále, zredukovali Lucas a Rainová dílo na trilogii a sloučili filmy Král přichází a Krvelačný bůh. Krvelačný bůh měl být původně pouze obrazem Seanovy msty za vraždu Sheilly. Od tohoto záměru bylo, myslím ke zdaru díla, upuštěno.
       Tři hodiny hracího času dalšího dílu pod názvem Apokalypsa mínil Stork poskytnout Liamu de Paorovi k zobrazení pádu říše, mocenské i duševní degradaci kdysi skvělého národa v celé jeho hrůze. Divoké nájezdy divošských Toránců z jihu, rozklad říše zevnitř, náboženské války mezi příznivci Hvězdy a Slunce. Lidské oběti, vraždění a vypalování vesnic. Diváka mělo čekat 180 minut hrůzy v plamenech a potocích krve. Později však z tohoto záměru sešlo, jako z nepříliš zajímavého tématu pro inteligentní publikum. Liam de Paor však využil původního přizvání na realizaci a natočil již zmiňovaný film Sheilla.
       Předposledním dílem ságy Hvězdy měla být Cesta na sever, popisující útěk přívrženců Hvězdy a několika tisíců tehdejší "inteligence" z v krvi se topících zbytků říše na sever, do hustých lesů v povodí El Beja a dále na sever, až na území dnešního Ertaru. Osidlování tohoto území a zakládání nového státu národa Ertů, Ertaru, mělo být zobrazeno v posledním dílu Ságy s názvem Nová země.
       Po natočení trilogie Poslední král však tvůrčí tým od svých původních záměrů upustil a tak se patnáctidílná Sága Hvězdy nebude realizovat alespoň v původním provedení a rozsahu.
       Nebyly však "zahozeny" všechny náměty z tohoto komplexu. Ještě v roce 1988 natočil režisér Lucas Stork film s názvem Kira. Upřímně řečeno, seriózní kritika je v případě tohoto filmu na rozpacích (viz dále). Na začátku roku 1989 přikročil pak tvůrčí štáb pod vedením Lucase Storka k natočení dvou filmů, na kterých pracoval současně. Byly to filmy Ertaoragea (jak název už napovídá jedná se o zfilmování známé staroertské báje o Taorovi, tedy dílo velice podobné původnímu záměru s názvem Taor) a Poslední probuzení (klasickou SF z budoucnosti, kupodivu rovněž s postavou Taora). O obou filmech následují samostatné články dále.
       Tyto dva filmy byly posledními, které se Lucas Stork rozhodl natočit a poté definitivně opustil filmovou scénu. Sám k tomu říká, ře je lepší odejít na vrcholu slávy ze scény, než při dalších a dalších stále méně kvalitních filmech poslouchat od kritiky, že první filmy byly lepší. Proslýchá se ovšem, že pátrá po odesílateli anonymní filmové zásilky (viz dále).