ERTARSKÁ HUDBA SOUČASNOSTI

        Pavel Beneš

        Během ertologických setkání a seminářů, už jsme mohli nahlédnout do mnoha oblastí života Ertů. Jednou z těch, jimž se však zájem české sekce ertologické společnosti po celá léta kupodivu vyhýbal je hudba, neodmyslitelná součást kultury, patřící společně s filmem, literaturou, výtvarným a soterálním uměním ke každodennímu životu Ertů.
        Hudba je oblastí natolik bohatou, že ji prostě nelze obsáhnout během jediné přednášky a bylo pro mne velmi težké rozhodnout se, kterou z oblastí zvolit pro tohle povídání. Dotknout se alespoň okrajově její historie nebo zvolit hudbu současnosti? Vybrat si jeden z nepřeberného množství žánrů, hudebních kategorií nebo trendů k podrobnější analýze anebo prostě jen tak letmo prolétnout širokou paletou ertarské hudby? Vzhledem k tomu, že jde o vůbec první skutečné setkání s hudbou Ertů, rohodl jsem se nakonec pro všeobecné nastínění jedné z hudebních kategorií, na níž mohou v přístích měsících a letech navázat další ertologové svými dalšími pracemi.
        Než se zaposloucháte do ukázek současné ertarské hudby, které jsem si dovolil vybrat z tuctu DC poskytnutých pro tuto přednášku propagační sekcí Ertarské Rady pro vzdělání a kulturu, je třeba alespoň v základech naznačit strukturu hudebních směrů a kategorií a poukázat na základní rozdíly s hudbou naší.
        Tak především byste v ertarské hudbě marně hledali naše poněkud nepraktické dělení na hudbu klasickou a zábavní čili populární. Populární hudba se totiž může stát klasickou, stejně jako může být klasická hudba populární, a to někdy až tak, že velmi. Jeden příklad za všechny, a aby byl pochopitelný i těm, kdo nemají přehled o ertarské hudební scéně, tedy příklad z hudby naší: Yesterday z roku 1965 od liverpoolské čtveřice Beatles. Jde o skladbu populární nebo ji dnes lze stejně dobře označit za klasickou? Na druhou stranu je stejně problematické zařazení starých skladeb (Beethoven, Mozart) v moderních aranžích elektroniky s přidanou rytmikou. Jde o klasiku či pop? Podobných příkladů jsou samozřejmě desítky.
        Ertům však podobné problémy nehrozí. Hudbu totiž dělí na ditionální a noditální (čili textovou = písničku a instrumentální). Není to samozřejmě dělení jediné, z dalších bych jmenoval alepoň členění na hudbu artifišelní a nonartifišelní (to je však při dnešní úrovni hudebních nástrojů velmi problematické a často nejednoznačné). Při použití klíče ditionální a noditální hudby, který lze ostatně použít i u nás, je také snadnější charakterizace jednotlivých hudebních kusů v rozlišování stylů, žánrových okruhů a různých typů hudebních projevů, vytvářejících ono široké hudební spektrum. Jelikož se ertské hudbě v tuto chvíli určitě nevěnujeme naposledy, nechci se snažit o všezahrnující a důsledný profil ertarské hudby, ponechám stranou její historický vývoj a odložím na příště i podrobné profily jednotlivých umělců a významných hudebních děl. Nazval bych dnešní povídání třeba Letem světem a soustředil bych vaši pozornost, pokud se mi to podaří, na jednu z nejvýznamnějších částí hudebního spektra - hudbu noditální.
        A než vám umožním zaposlouchat se do nádherných vzletných melodií ertských skladatelů, dovolil bych si ještě jednu, řekl bych technickou, poznámku. Jedním z důvodů proč je hudba ertských hudebníků tak okouzlující a působivá je totiž systém dablajn, pracující s prolínáním dvou hudebních rovin. Náš sluch a naše vědomí, vinou značně nedokonalé reprodukční techniky a přiznejme si také odlišnému přístupu k poslechu, zaznamená z 90% pouze autelajn, vnější neboli vrchní hudební vrstvu. Inelajn nazývanou také někdy inespejs, tedy vnitří linii skladby, která prolínáním s vnější dotváří dokonalost prožitku skladby, je pro vás bohužel neslyšitelná. Kdybych měl přirovnávat, asi bych řekl, že to co uslyšíte je hrubá stavba, holé cihlové stěny, prázdné rámy oken a dveří. Pokud byste slyšeli i vnitřní linii, pak by to byl elegantně nahozený domeček s upravenou zahrádkou, plný vkusně zařízených pokojů. Jisté tušení inelajn lze při reprodukci ertarkých nahrávek našimi přístroji občas zaslechnout v kvalitních stereo sluchátkách.
        Tolik tedy k tomu co uslyšíte a co bohužel neuslyšíte, ale částečně si můžete domyslet. Uši do střehu a jdeme na to.

        *** 1. ukázka *** Hámeny of láv : Silestjal note

        Klasickou délkou pro noditální skladbu je zhruba sedm period a to, co právě slyšíte, je fragment charakteristické, pokud to tak mohu říci, přímo učebnicové ukázky ertarské noditální hudby. Konkrétně jde o fragment skladby Hámeny of láv tria Silestjal Note, patřícího ke stálicím ertarského hudebního nebe. Autorem většiny skladeb a duší souboru je Emony Raaw, člověk z jehož hlavy po léta plynou jedny z nejhezčích noditálek. Typickým znakem Silestjal Note jsou jemné vzdušné tóny, vytvářející často téměř nadzemskou melodii. Stačí se dokonale uvolnit a můžete se do ní ponořit, proplouvat subtilními hudebními motivy a nechat se unášet jejich kouzlem. Skladba pochází z prvního profi-DC skupiny, vydaného v roce 1972 quasarskou společností WEM. Než si pustíme druhou ukázku, chtěl bych vysvětlit co jsem měl na mysli, když jsem před chvíli mluvil o odlišném přístupu k poslechu a současně tak vysvětlit i to proč je ertarská noditální hudba taková jaká je. My jsme zvyklí poslouchat, abych tak řekl na půl ucha a často mám hudba pouze vytváří jakousi hudební kulisu pro kdejakou činnost. Navíc, vlivem uspěchaného životního stylu a roztěkanosti, jež je nám lidem 20.století dána, nejsme schopni soustředěného poslechu déle než hodinu (mnozí ani to ne), přičemž už po dvaceti minutách je naše vnímání hudby natolik oslabeno, že podléhá nervnímu ataku milionů naprosto nedůležitých myšlenek, čímž dochází k výpadkům, vytvářejícím něco na způsob poslechových oken. Přístup Ertů k hudbě a zejména hudbě noditální, je naprosto odlišný. Ertové totiž umí poslouchat a jsem vděčný profesoru Gerdulakovi z goustvůdské filmové univerzity, že mě během několikaměsíčního studia ertarské hudby do tohoto umění zasvětil. Pokud totiž Ert poslouchá hudbu, nedělá už nic jiného. Dokáže se naprosto uvolnit, oprostit od všeho okolo a dokonale se do hudby ponořit. Stává se doslova jedním velkým uchem. Nechá hudbu, aby jím protékala, nechá ji hladit, vibrovat a vnímá jak jím proplouvá, dělí se na jednotlivé proudy a opět se spojuje do kompaktního celku, odplouvá a přece zůstává. A to je to, co my neumíne a co nám zabraňuje, tedy vedle nedokonalé techniky, zcela proniknout do ertarské hudby. Ale abych se vrátil k hudbě. Témeř legendárním autorem a interpretem noditálek je Latur Fonwad, jehož každé dílo se v Ertaru na dlouhou dobu stává hudebním bestsellerem. Poznávacím znamením jeho skladeb je typické prolínání mnoha hudebních motivů, které se střídají, splývají či se kolem sebe obtáčí, vždy ovšem ve vyrovnané, uhrančivé harmonii. Ukázka je titulní skladbou staršího DC, nazvaného Ítenl Silvr Klaud, vydaného společností Ertón v roce 1984.

        *** 2. ukázka *** Latur Fonwad : Ítenl Silvr Klaud

        Oba fragmenty, které jste zatím slyšeli patří ke klasickým ukázkám hlavního proudu noditální hudby. A protože je tato přednáška seznamovací, nahlédněme do další škatulky noditální hudby. Zhruba v polovině osmdesátých let se od hlavního proudu začaly odklánět některé osobnosti ovlivněné meditační kulturou. Spojením meditačních ténů a dovedení jednoho z charakteristických prvků noditální hudby až k jakémusi extrému, vznikl takzvaný minimalismus (ten ostatně pronikl i do módy, výtvarného a filmového umění), jehož základními rysy jsou dlouhé pozvolna se střídající tóny, vytvářející na poměrně dlouhém úseku, často až patnácti period, jednoduché zvolna plynoucí melodie, nebo jednoduché hudební krystalky, monotonně často až hypnoticky opakované po dobu tří až sedmi period. Řada minimalistických skladeb dokonce vznikla pouhým zpomalením klasických noditálek, často dokonce jen prostým přehráním pomalejší rychlostí. Nejvýraznějšími představiteli minimalismu byli a často ještě jsou Flyrel Enn, Donna Tello, Lik Gemher a soubory M" a Ziereu. A právě z tvorby posledně jmenované skupiny je třetí ukázka nazvaná stejně jako celé její DC - Džérni inte seul.

        *** 3.ukázka *** Džérni inte seul : Ziereu

        Dalším směrem noditální hudby je dárknis, patřící vedle soreu k nejpůsobivějším hudebním stylům. Temné ponuré melodie, zvýrazněné audiálními symboly temnoty a přítomnosti nadergeiských, často záhrobních sil. Sugestivní hudební motivy evokující atmosféru neklidu, smrti a magických rituálů, pomalu odkrývající a rozšiřující svou mrazivou konstrukci, až k děsivému finále. Nění divu, že právě díla tohoto subžánru bývají nejčastěji označena jako ZA, to znamená skladby jejichž poslech se nedoporučuje frustrovaným nebo duševně labilnějším jedincům, dětem a těhotným ženám. Vrcholným představitelem dárknis je pětice Glumys, jejichž hudba je natolik sugestivní, že téměř 70 % jejich DC je označeno symbolem ZA. Ukázka bude z jejich posledního alba, vydaného u Benertu, kde ostatně Glumys nahrávají od svých počátkú před třemi lety. Vzhledem k tomu, že jste se ani jeden z vás zřejmě dosud neměli možnost setkat s působením takové hudby, vybral jsem pro jistotu absolutně neškodnou ukázku z alba Klaeme from adhe wéld, které zcela vyjímečně nebylo označeno za ZA. Skladba se jmenuje Kol adhe wéld a otvírá album.

        *** 4. ukázka *** Kol from adhe wéld : Glumys

        Aby nevznikl dojem poněkud jisté jednotvárnosti, podívejme se teď na dva poněkud odlišené směry noditální hudby. Jedním z nich je takzvaný natyrytm, jehož tvůrci pracují často jen s mixážními pulty. Základem tohoto pro nás poněkud svérázného hudebního směru jsou přirozené zvuky, které slyšíme všude kolem sebe, zvuků přírody, měst, lidské činnosti či techniky. Hudebníci, dá-li se jim tak ještě říkat, nejprve vybrané zvuky s pomocí techniky odfiltrují od všudypřítomného šelestu a poté mixáží upraví do osobitých skladeb, které často pro zvýraznění doplní monotoními rytmy bicích či tzv. "sukovo trsátko". Pro Erty má tento hudební směr osobité kouzlo, umožnující jim objevování harmonie a rytmů života, které si běžně neuvědomují a často je ani slyší, neboť zanikají ve všedním lomozu života, nehledě k tomu, že více či méně nápaditým opakováním a vrstvením získavají tyto zvuky úplně nový rozměr. Ukázka, kterou jsem vybral, pochází z DC Derry a Hadže Ragobaatonových, nazvaného Indastriel Pals. Skladba Indastriel Pals 4 je víc než výmluvná a to nejen svým názvem.

        *** 5. ukázka *** Indastriel Pals 4 : Derry a Hadž Ragobaaton

        Nyní se dostáváme k nejtvrdší odnoži noditální hudby, takzvané hejweivs. Často disharmonické, někdy až brutální skladby jsou pravým opakem subtilního hlavního proudu noditální hudby a řekl bych, že svým postavením ve struktuře ertarské hudby odpovídají našemu heavy metalu. Většina skladeb se vyznačuje pro nás až příliš složitou, často těžko definovatelnou strukturou a je vyhledávána nejen posluchači prahnoucími po jakési vzpurné tvrdosti, ale také těmi, kdo chtějí vstoupit do nemilosrdného bludiště neladu a proplétat se mezi často navzájem nesouvstažnými hudebními motivy a linkami. Ukázka hejweivs, kterou uslyšíte, je fragmentem skladby D Atak Naitmee skupiny Brutl vižen.

        *** 6.ukázka *** D Atak Naitmee : Brutl vižen

        Častou inspirací hudebníků je historie Ertaru a Ertů. Tato inspirace je natolik silná, že se postupem doby vyvinula ve specifický subžánr, oscilující nejčastěji mezi noditální a filmovou hudbou. Desítky umělců se snaží hudbou vyjádřit atmosféru doby, nebo své pocity a představy o některých historických údobích či událostech. V případě těch nejvýznamějších a řekl bych nejatraktivnějších historických událostí a osobností už v dnešní době existují desítky skladeb, a je někdy až překvapivé jak rozdílných. Vycházejí tematicky zaměřené kompilace, často vyvolávající živé někdy i poměrně ostré odezvy a diskuse jak mezi hudebními kritiky, tak i historiky a posluchači. V loňském roce vzbudila velkou pozornost DC Mr.Skha 12, ovšem bezpochyby nejvýbušnější polemika se rozpoutala kolem kontroverzního alba Ertaoragea 2. Jednou ze skupin oživujících svou hudbou historii Ertů je také RIE (Rilajt Istory Ertar) a právě z jejich nového alba Klédžiwimin of baberiens kalt, pochází následující ukázka.

        *** 7.ukázka *** Klédžiwimin of baberiens kalt : RIE

        K noditální ertarské hudbě neodmyslitelně patří také 8O % filmové hudby, která nejen že se (samozřejmě kromě obrazu) stala jedním z nejdůležitějších výrazových prvků filmového umění, ale také samostatným hudebním žánrem. Mnozí ze skladatelů a hudebníků považují filmovou hudbu za nejobtížněji komponovatelnou, neboť se neustále musí podřizovat pohyblivým obrázkům na plátně. Hudba totiž nikdy nesmí z filmu trčet nebo dokonce rušit obrazovou konpozici. Mezi nejznámější skladatele filmové hudby patří bezesporu Morris Lindallas, Tanel Pendenis, Latur Fonwad, Feges Gaailavenesová, Simon Jolebon a zřejmě se mezi ně brzy zařadí také mladý ambicózní multitalent Tieu Graterek. V posledních letech se filmová hudba objevuje na DC ve dvojí podobě. Jako klasický soundtrack, tak jak je ostatně známe i u nás, ale také ve stylizovaných nahrávkách, spojujících základní hudební motivy filmu v klasickou noditální kompozici. Poslechněte si ukázku z takto stylizovaného soundtracku k fantasy filmu Draegens Maedžik. Autorem je Tanel Pendenis a skladba jejíž fragment uslyšíte se jmenuje Laend of Draegens Maedžik a doslova je v ní slyšet jak draci brázdí vzdušné oceány.

        *** 8.ukázka *** Laend of Draegens Maedžik : Tanel Pendenis

        Aby to nevypadalo, že Ertarská hudba je jen melancholická či příliš složitě konstruovaná a skrznaskrz vážná, dovolil bych si pustit vám nyní skladbu, která sice nepatří do noditální hudby, ale přesto má k právě probíhajícímnu Erconu přímý vztah. Studenti hudební větvě goustvůdské filmové univerzity ji totiž s humorem sobě vlastním posílají jako odlehčenou odpověď organizačnímu výboru Erconu na jejich žádost o zapůjčení vzácných čuček (nástroj velmi podobný houslím) pro stálou ertarskou expozici v Byšičkách. Melodie je částí staroertské taškařice Ojoj miste dak a českým textem ji opatřili studenti filologické fakulty v Black Hole City. Protože však měli k dispozici pouze slovníky a učebnice gramatiky, prosí o přimhouření oči při jejím posuzování.

        *** 9.ukázka *** Housle nebudou, Dalibore!

        No, blíží se konec času vymezeného melodiím ertarských skladatelů a já doufám, že se mi podařilo nastínit vám alespoň v hrubých rysech jednu z oblastí ertarské hudby. Samozřejmě, že vedle noditální hudby jejíž ukázky jste tu slyšeli, existují desítky dalších hudebních žánrů a subžánrů, ať už je to hopdens, denstiky, ertarké lidové písničky zvané ertikita, vojstar, stounsrok, wedinmjusic (o tomto subžánru hovoří přednáška WEDINBRITY DEJS (SVATEBNÍ OBŘADY), a řada dalších. S těmi se snad budeme moci seznámit někdy příště.

        Na závěr ještě jedna poznámka a jedno poděkování. Stejně jako existují žebříčky nejúspěšnějších filmů, knih a v Ertaru také velmi oblíbené hitparády obrazů, existují samozřejmě také TopTeny hudební. A to laické i odborné. Takto vypdala situace v žebříčku posluchačském, jak ji přineslo poslední, říjnové číslo měsíčníku Ertjůns:
        1. Ekeu of Dón : Latur Fonwad (D San) (JP Benert Ms.) #
        2. Dét is bét : Glumys (Klaeme from adhe wéld) (JP Benert Ms.) ^
        3. Swód of Hiereu : Morris Lindallas (Ledžend of iere) (Ertón) ^
        4. Wimin in geuld : Silestjal Note (Džuel from Ertar) (WEM Ms.) v
        5. Lávdrím : Riil V. Kirees (D Templ of láv) (JP Benert Ms.) #
        6. Hip Hop Hap : Danshaus (Džoi in Danshaus) (Ertón) #
        7. Deindžres Vižn : Mekabres (Ívl Déd) (Loudspík Tjůn) v
        8. Indastriel Pals 4 : D & H Ragobaatons (Indastriel Pals)(EMN) ^
        9. Daengldoli Ellie : Litlbolls (Milkiwey) (WEM) v
        10.Geit into Adhe Wéld : Glumys (Klaeme from...)(JP Benert Ms.) ^
        Pozn: # - setrvává ^ - stoupá v - klesá
        Věřím, že se mi podařilo tuto oblast úspěšně otevřít pro další ertologické výzkumy a dovolím si doufat, že se stejně jako já budete k hudbě Ertů rádi vracet. Chtěl bych proto poděkovat společnosti SEČP, jejímž prostřednictvím jsme získali od Rady pro vzdělání a kulturu povolení k přepisu originálních DC nosičů a jejich veřejnou produkci na výročním 10. Erconu. A protože krátce vymezený čas neumožnil poslech celých skladeb, pouze jejich fragmentů, využil bych času než se připraví další přednášející a dovolím si vás pozvat k poslechu jedné z noditální skladeb v celku. Vrátil bych se k hlavnímu proudu a ještě jednou sáhl po tvorbě Latura Fonwada. Tentokrát jeho novějším albu Tieri of soreu, vydaného agilním hudebním vydavatelstvím Benert Mjusik, jež je divizí koncernu JP (vydávajícího nejen hudbu, ale také knihy, filmy, soterální umění, erotiku, etc.), z něhož vybírám skladbu Memeri for Sheila.

        *** 8. skladba *** Memeri for Sheila : Latur Fonwad

        Příloha:
        Audiokazeta: Klédžiwimin of baberiens kalt : RIE (JP Benert Ms.)
        Videokazety: Tjún of Draegen Hiereu - kompilace (Ertón)
        D Templ of Láv - Riil V. Kiires (JP Benert Ms.)
        Klaeme from adhe wéld - Glumys (JP Benert Ms.)
        Dáknis - Glumys (JP Benert Ms.)
        Tengen - Dragons Revenge (JP Benert Ms.)