EROTIKA - ÚVOD DO PROBLEMATIKY

Pavel Beneš

       K životu Ertů, ostatně tak jako k životu všech národů, neodmyslitelně patří erotika. Zatím nám tato oblast úspěšně unikala, ale letos se nám podařilo získat do ertologického muzea zajímavý exponát. Jsou to dva aršíky pětigrátisových známek vydaných při příležitosti tradičního svátku Gonala, jehož obdobou u nás je bůžek Érot. Na známkách jsou zobrazeny reklamní plakátky osmnácti nejúspěšnějších erotických filmů loňského roku. Ale nerad bych tu dnes hovořil o erotických filmech, knihách či divadle, to snad někdy příště. Dnes bych se chtěl letmo dotknout erotiky jako takové a otevřít tak tohle badatelské pole dalším vědcům.

       Minule jsem tu mluvil o rodině a už jsem prozradil že ač je v Ertaru nejrozšířenější rodina párová (známá i nám - to znamená jeden muž a jedna žena) - ta je nejrozšířenější také v Etariskaru a velké části středního a jižního Tarosu, Borroughu, Erwenu, Dukeranu) - existují i jiné typy rodin. Například tzv. rodina volného kruhu (nejrozšířenější např. v Raoranu, Terulanu, Pandoraku, Dubaii, Pernaanu, etc), rodinu dablmaderskou (nejrozšířenější např. v Carry, Tulanu, Growenlandu a části zemí Gaensbourroughu) či dablfaderskou (nejrozšířenější např. v Rheinalu či na Kandarenách), rodiny smluvní (nejrozšířenější např. v některých státech Jižní Rheie, na Borillách, ve Wandaru, etc.), či rodiny všech ostatních, pro nás značně exotičtějších typů. Samozřejmě všechny typy manželských svazků lze uzavřít i v Ertaru (párový, dablmader, dablfader, volný kruh, smluvní a vyjímečně se objeví i jiné typy) a typ rodiny má samozřejmě velký význam i pro erotiku (nebo možná naopak).

       Sexuální pud je nejživočišnější pud člověka. Tím ovšem nechci přirovnávat sexuální život člověka ke zvířecím pudům. Mezi člověkem a zvířetem probíhá zásadní dělící čára: zatímco pro zvíře zůstává sexuální pud především přípravou k rozmnožování a zachování druhu, ergeané dodali tomuto pudu novou rovinu. Povýšili jej na umění, zábavu i prostředek k dokonalé vnitřní vyrovnanosti.

       Erotika naše a erotika ergeanů se odlišuje v mnoha zásadních směrech, stejně jako se liší vztahy mužů a žen (což jedno s druhým samozřejmě souvisí). Liší se už její vývoj, čehož jedním z důvodů byla samozřejmě absence vlivu křesťanského náboženství, které svým neblahým diktátem v mnoha ohledech zmrzačilo naši erotiku. Jak spolu žili muž a žena v pravěku, zda v párech, či ve větších skupinách, volně (aneb jak se u nás říká promiskuitně) či podle pravidel tlupy, zůstává v říši hypotéz či přesněji řečeno fantazie. První bezpečnou zprávou o sexuálním životě člověka podávají umělecké výtvory, jimiž lidé znázorňovali sami sebe a zejména ženy, z nichž ty nejstarší jsou téměř 20 000 let staré. Ovšem tyto dílka za počátek kultu ženy, který se táhne dějinami Ergey, by zřejmě bylo omylem. Erotické motivy se nacházely jako ozdoby, pohárů a nádobí, stěn a domů, knih, i oděvů. Já tu ovšem nechci probírat podrobně dějiny, to snad někdy příště. Dnes jen pár orientačních poznámek, které jsem si vypsal z bohaté literatury, která je tomuto tematu věnována.

       - Již nejstarší písemné dokumenty se zminují o rituálech, při nichž docházelo k sexuálnímu aktu, například u Ruhpati, kde byl sexuálním aktem doplněn neucelený řád vesmíru v ucelenou jednotu. Tyto rituály však postupně ztrácely na významu a s příchodem víry v hvězdu zanikly (podle některých pramenů přetrvávají dodnes u některých folklórních souborů).

       -Nahota nikdy nebyla tabu. Když se kolem roku 1570 objevila strana lussorborů, hlásající mimo jiné zahalení nahoty, sám král Barrlot ji nechal rozehnat a v jeho gillth.ském listu se mimo jiné pravilo: "Je pomateností zakazovat vidět právě to, co působí největší potěšení..."

       - Stejně tak erotika nikdy nebyla tabuizovaným tématem a byla vždy považována za přirozenou součást života. Lékaři dokonce považovali nedostatek sexu nebo dokonce sexuální abstinenci za zdraví fyzické i duševní velmi škodlivé.

       - Sex není pouze výhradou manželů nebo snoubenců, ale je považovaán za nejvyšší, nebo chcete-li nejdůvernější formu přátelství mezi mužem a ženou.

       - Poskytování sexuálních služeb nikdy nebylo, tak jako u nás, hanlivým povoláním. Spíše naopak. Kněžky rozkoše a samozřejmě také kněží, jak se jim říkalo, patřili k váženým občanům a věhlas některých přesáhl hranice kraje. Bylo by však omylem domnívat se, že šlo a samozřejmě jde o vulgární a odosobněný typ prostituce tak jak ji známe u nás. Naopak poskytování sexuálních služeb vždy bylo a je velmi kultivovanou záležitostí a návštěva takového podniku je společenskou událostí, podobně jako návštěva luxusní reastaurace. Stejně tak se koná řada výstav erotického výtvarného umění, fotografie, filmu či literatury.

       - Stejně jako krása platila u Ertů inteligence (nebyla tedy privligeiem mužů, tak jako v naší historii). Ženy vynikajícího ducha mohly dosáhnout nejvyššího postavení stejně jako muži a bylo je možno najít ve všech funkcích. V historických pramenech můžete najít ženy ve funkcích soudců, vědců, politiků, rádců, i vládců (málokdo z vás asi ví, že například Groja z doby Nových Reanů, Biderra z doby vlády Bittů, Elirrim z rodu Loonů, Kienmat z Oronů a Avigon a Urrbin z Orsonů byly ženy stejně jako zemsští správcové Sonor a Lucyn). Ženy byly dokonce i uznávanými válečnicemi. Nepřevyšovaly sice muže silou , ale zato mrštností a často také chytrostí boje - nemohly se totiž spoléhat, tak jako muži na fyzickou sílu).

       Také vztah mužů a žen je zcela odlišný od našeho. Existuje samozřejmě rivalita, ale spíš taková hravá, laškovná, rozhodně nedosahující extrému feminismu či sexuálního harašení. Muži i ženy mají ve společnosti stejné postavení a dá se říci, že tomu nebylo nikdy jinak. V Ertaru existuje řada přísloví, nebo chcete-li pořekadel, která bychom mohli nazvat fyzikálními zákony soužití mužů a žen. Narozdíl od našich podobných pořadel však žádné není míněno a samozřejmě ani chápáno jako urážlicvé. Jde spíše o takové škádlení ve smyslu co se škádlívá, rádo se mívá.

       Já jako muž jsem se samozřejmě zaměřil na přísloví pojednávající o ženách. dámy prominou a doufám, že je přijmou ve smyslu výše zmíněném, totiž co se škádlívá...:

       Tak tedy. Zákon 1: Soužití s ženou je stejně nesnadné jako zatlouct hřebík do vodotrysku.

       2: Odmítá-li manželka vařit, je zbytečné chtít od ní, aby vařila dobře.

       3: Součet možných i nemožných obtíží v průběhu soužití se ženou spěje samovolně k maximu.

       4:Je-li názor ženy v rozporu se zjištěnými fakty, zaujme postoj, který je v neprospěch faktů a vznikne v ní síla k jejich potlačení.

       5: Zákon negace u ženy neexistuje. Žena běžně uznává výroky, které se nevzájem vylučují.

       6: Princip logického vyplývání žena jednou provždy vyřešila. I z ničeho pro ni vyplývají ta nejzávažnější tvrzení.

       7: Žena coby manželka šetří doma úsměvem daleko více, než-li šetří vodou, plynem a elektřinou.

       8: Láska k ženě nemá řešení. Nelze odhadnout, kdy končí pití vody a začíná tonutí.

       9: Čím prostější je myšlenka, kterou žena sděluje, o to víc času k takovému sdělení potřebuje.

       10: Vpravo i vlevo znamená pro ženu totéž.

       A abych pobavil i přítomné dámy mám i jedniu formuli o mužích: Tak třeba: Hodnotoa celibátu impotentního muže je nulová.

       - Dějiny a všechny aspekty sexuálního života ergeanů by vydaly na mnoho tlustých svazků. Já jak už jsem řekl se jen snažím naznačit možní směry dalšího studia a nqkolika poznámkami letem světem nahlédnout do problematiky.

Použitá a doporučená literatura:
Kult ženy v dějinách světa, Tipranon Zahhn, Erprint, Tara 1971

Estetika a Sex, Flehethes Sardon, Gidebuk, Quasar 1989
Sexuální podvýživa a její důsledky, Mešlum Bulki, Meditex, Erthys 1982
Chrám rozkoše, Flehethes Sardon, Erprint, Tara 1992
Sexuální morálka Tarosu, Mešlum Bulki, Titanbuk, Black Hole City 1965
Na počátku byla žena, Tipranon Zahhn, Erprint, Tara 1979
Trh lásky, Brand Priswall, Gidebuk, Quasar 1981
Sexuální diplomacie, Grien Baldun, Ninatek, Quasar 1986
Gonal na scestí, Flehethes Sardon, Erprint, Tara 1979
Sexuální život dítěte, Mešlum Bulki, Meditex, Erthys 1982
Víra v krásu, Tipranon Zahhn, Erprint, Tara 1969
Sexualita a dnešek, Padak Merzor, Kroll, Pryken 1983
Kniha rozkoše, Nevv Trunep, Gidebuk, Quasar 1987
Světové dějiny sexuality, Goft Pollwood, Erprint Tara 1995