Jan Ámos Josef Bartoloměj Kopečný
(astmatický rachitik)
Ministr dopravy v letech 1962 – 1970

Petr Súkeník


      1968 prosadil ukončení provozu vozidel se spalovacími motory – proces trval již od roku 1963. Zabránil tak hrozící invazi etariskarského expedičního sboru v obchodní válce mezi Ertarem a Etariskarem (1967 – 1969 : obchodní celní válka o Taru). Vzhledem k tomu, že Etariskar nedisponoval elektrotanky, měla jeho obrněná vozidla poháněná spalovacími motory zakázán vstup na území Ertaru (dálnice přes Sargasový záliv byla otevřena až o dva roky později).
      Určitá vedlejší nevýhoda elektrifikace silnic byla velikost baterií (viz obr.), z toho plynoucí přetížené silnice, nutnost velikých parkovišť a obrovské „bateriopumpy“.
      V roce 1976 Džon Ratej, hlavní technik Edisonovičových závodů vyvinul se svým týmem nové miniakumulátory. Šel na to z druhé strany. Patřičným křížením různých druhů baterek do hodinek vyklonoval dostatečně velkou a kapacitní baterii pro automobily.