Film o filmu (Slaboch Ben)

Standa Čermák

Vážení ertologové,

je mi ctí předstoupit před vás a splnit následujícím konferenčním příspěvkem jedno z předepsaných témat letošního setkání nejfanatičtějších mimoergejských přátel Ertaru.

Téma znělo (mými slovy řečeno):

koukněte se na zoubek práci svých kolegů, převraťte ji naruby, najděte trhlinky, rozcupujte ji na kousky, znemožněte jejich důkazy, přineste důkazy nové, pokud možno s opačným vyzněním, popř. naopak oceňte neotřesitelnost předložených teorií.

Když jsem se poctivě na letošní Ercon připravoval, prolistoval jsem stovky stránek konferenčních materiálů (mnohé z nich elektronicky) a snažil se vybrat objekt, který by si zasloužil být napaden – nebo, slušněji řečeno, rozpracován.

Moje snažení bylo marné.

Nenacházel jsem trhlinky nikde, kde bych uspěl já.

A když jsem nějaké trhlinky či náměty k dopracování našel, uvědomil jsem si, že moje síly na to nestačí. No, přece si nemyslíte, že bych byl schopen během jedné ertologické sezóny vysvětlit např. fenomén sporu o tanajskou kočku/tanajského psa nebo proč historie zapomněla na sourozence celosvětově známých bratrů Retona a Fetona.

Propadal jsem skepsi, protože k problémům s nalezením té dosud ne zcela správně obroušené parkety se navíc přidala pochybnost o správnosti takového počínání. Přece bys taky nechtěl, aby někdo veřejně vystoupil s potřením cestovatelských zážitků tvé rodiny, říkal jsem si pod oholený horní ret.

Jako z nebe proto přišla šance vypořádat se s uloženým úkolem poměrně originálně a přitom nikomu neublížit. Čili, sečteno podtrženo, nikoho neurazím – ani tvůrce tohoto „pochybného“ tématu, ani účastníky.

Dostalo se mi totiž do rukou cédéčko s unikátními snímky z natáčení filmu Slaboch Ben (jehož jsem se také, mimochodem, zúčastnil). Hlavním producentem Slávkem jsem byl navíc ujištěn, že film bude na Erconu 2004 promítnut. Takže nebylo co řešit: zpracuji pohled na práci jiného ertologa a ještě k tomu to bude reportáž o tom, jak vzniká jeho příspěvek, a nikoliv kritika jím dosaženého výsledku.

Konečně tedy k věci.

Film o filmu je útvar, s nímž se v televizi nebo v bonusech na oficiálních DVD setkal určitě každý z nás. Přináší nám ojedinělou možnost nahlédnout pod pokličku filmařům a zhlédnout, co předcházelo tomu, na co se chceme kouknout jako na filmový příběh. V tomto smyslu nebude Film o Filmu, který za chvíli uvidíte, výjimkou. Než ho ovšem spustím a řízeně jej budu ovládat, musím vás seznámit s několika odlišnými aspekty. Možná někomu z vás otevře můj komentář oči a konečně si uvědomíte, že všechny filmy o filmu, které jste kdy viděli, jsou vlastně jen další manipulací s vaším vědomím a chápáním.

Tak za prvé, vy uvidíte Film o Filmu složený z nepohyblivých obrázků. Byly nafoceny digitálním fotoaparátem, zástupcem té nejmodernější současné technologie.

Nemohly být pořízeny kamerou.

Ptáte se proč?

No, důvod je přece jasný: kameru používal filmový štáb k zachycení herecké akce. Tak se kameraman zcela logicky nemohl věnovat tomu, co se kolem šustne, kmitne a mihne, co který z aktérů k tomu řekne či o čem raději pomlčí. Tohle všechno muselo být zachyceno něčím jiným než filmovou kamerou. Z toho vyplývá, že to, co vidíme v tuctovém filmu o filmu, ještě nutně nemusí být autentické záběry z ostrého natáčení.

Za druhé, náš Film o Filmu zachycuje události, které se na place staly, v chronologickém pořadí. To znamená, že štáb se musel nejprve sejít, připravit se a teprve potom natáčet. Nic nebylo přeskočeno, zamícháno, přehozeno, zaměněno apod. Nemohu ovšem použít termín vynecháno, protože při sestavování Filmu o Filmu jsme pochopitelně nemohli použít všechen nasnímaný materiál. Ne že bychom nechtěli ho použít či se snažili něco zatajit. Prostě bychom to z časových důvodů nezvládli předvést. Ještě lépe řečeno, my bychom to předvést stihli, jenže vy jako diváci byste to nemuseli vydržet.

Za třetí, ani jeden záběr, který uvidíte, nebude úplně přesně vidět ve filmu. Což nám napovídá, že Film o Filmu vás nepřipraví ani o jeden divácký zážitek.

Za čtvrté, nikdo z tvůrců následujícího Filmu o Filmu (a nebylo jich, po pravdě, příliš mnoho) neviděl film, o kterém reportáž připravili. Tudíž ani oni nebudou o nic připraveni.

Poznámka k bodům „za třetí“ a „za čtvrté“: autor tohoto příspěvku tiše předpokládá, že v programu conu bude promítání filmu Slaboch Ben zařazeno až za prezentaci filmu o něm.

Za páté, Film o Filmu nemá zvukový doprovod. Což je pochopitelné, neboť ještě nikdo (ani v Ertaru!) nevymyslel, jak doprovodit fotografii plnohodnotným zvukem. Tímto, přiznávám, nezvyklým způsobem prezentace filmového díla (nejsem moc domýšlivý?) ale umožňuji vám, divákům, nebýt tak úplně potichu. Nemusíte tajit dech, abyste zachytili každou repliku či zvuk. Naopak, můžete si povyměňovat své dojmy, vyjádřit výkřikem údiv, úžas či úlek apod., můžete mě dokonce svými posunky, pokyny, radami či návrhy ovlivňovat při procesu promítání.

Takže, za šesté, hezkou zábavu a příjemné povyměňování.

6.11.2004