Cesty v umění
Lucka Čápová



        Kvantovým pohraničním stykem se mi dostal do rukou obraz, který vyvolal velkou vlnu zájmu v ertarské veřejnosti i odborným kruhům.
       Obraz znázorňuje dřevěnou plachetnici, vrženou za bouře na útesy. Deska, na níž je ztvárněn, je značně poznamenána vodou – barvy jsou rozpité, deska svraštělá a na některých místech už se začaly usazovat řasy.
       To proto, že bylo dílo nalezeno ertarskými turisty na Ertilech, v jeskyni na malém ostrůvku poblíž města Barbara. Tento nález následně vyvolal horlivé diskuze a s nimi spojených několik hypotéz o původu obrazu.
       První hypotéza říká, že je zde zobrazena jedna z doprovodných lodí samotného Letenerga Mořeplavce, která se ztratila za bouře a narazila na útesy. Malíř, který byl shodou okolností na palubě, se údajně zachránil a namaloval obraz, aby tato tragédie nebyla zapomenuta. Bohužel ale zemřel na následky svých zranění a tak jeho dílo zůstalo stovky let pohřbené v jeskyni na Ertilech. Odpůrci této hypotézy proti ní argumentují, že v tehdejší době se používaly zcela jiné malířské techniky i materiály, nemluvě o tom, že v tak vlhkém, slaném a mechanicky namáhaném prostředí, jakým je ona jeskyně, by se takový obraz nemohl v žádném případě dochovat o více než půl tisíciletí později.
       Druhá hypotéza představuje názor, že právě toto je drahocenný obraz „Ztroskotání“ od věhlasného romantického malíře s pseudonymem Tablo DiCassa. Ten prý údajně rozjímal na útesech a pozoroval příboj, když v tom uviděl rybářskou bárku, jak narazila na skálu. Tak získal inspiraci a namaloval svůj obraz. (Zlí jazykové dodávají, že panáček, aby nemusel pomáhat posádce v nouzi, když byl nejblíže, raději předstíral, že maluje.) Tento obraz pak byl dlouhou dobu umístěn v Národní galerii v Etarei, odkud byl v Lívsmans roku 1896 za záhadných okolností odcizen a již nebyl nalezen – možná až doposud.
       Třetí hypotéza je podstatně méně poetická. Údajně jde totiž o obraz, vyrobený na zakázku jednou grafickou firmou (Byznys & Art, AjEnSí.) pro Muzeum mořeplavby v Erthysu, které bylo před dvěma lety rekonstruováno. Tehdy se vedení muzea rozhodlo pro nový design, aby zvýšilo atraktivitu výstavních sálů, a objednalo si od zmíněné firmy 21 obrazů s námořní tematikou. Doručeno jich ale údajně bylo pouze 20, jeden se ztratil při přepravě. Nebyl snad vyplaven v jeskyni na Ertilech?
       
       Na Ertologickém kongresu jsem vyvolala hlasování, ke které z teorií se přiklání mí kolegové. Vyšlo najevo, že 100% z těch, kteří se hlasování zúčastnili, upřednostňovali první možnost.
        Nicméně obraz bude podroben dalšímu bádání a doufám, že budu moci na příštím kongresu přednést přesvědčivější výsledky.