ERTOLOGIE JE "HRA"
Starknest



A jako každá hra, má i ertologie svoje pravidla. Dosud nebyla nikdy publikována v písemné formě, byla sdílena jen ústně, někdy přímo a doslova, někdy v náznacích. Když náznaky nepomohly, tak znovu ústně, oklikou, pak přímo. Ale i to, že nebyla sepsána, bylo, podle mého mínění součástí pravidel. Klasickým náznakem bylo, myslím, udílení ceny za zásluhy o rozvoj ertarsko-českých vztahů a propagaci ertologie – Mr. Knowes (od roku 1988). Příspěvky, které se ertologie netýkaly, nebyly oceňovány. Další, tentokrát zcela přímou výzvou pak bylo udílení titulů ErL a ErDr (od roku 1991). Všichni víme, jak to je „doopravdy“ a právě to je první a nejdůležitější pravidlo. Že právě „to“ se nesmí vyslovit. A pak jsou tu další pravidla shrnutá v Ertologickém desateru:

Pravidlo I.– Jeden Ertar dělati budeš – společný projekt ertologů, výzkum vzájemně se doplňující a vytvářející ucelený, logický a pestrý obraz Ertaru.

Dále pak například pravidlo III. – Pomni, aby ertologie o Ertech byla a s tím související dlouholeté diskuse s rebely a oponenty na téma, zda příspěvek o dějinách Wan-hu nebo přírodě Antagaenosu patří na ertologický kongres nebo nepatří. Výsledkem byl nešťastný pokus o spojení akcí ertologický kongres a Ergeologický kongres. A to nelze zapomenou na příspěvky zcela mimo Ergeu…. A když jednou pořadatel, ve snaze omezit výskyt neertologických příspěvků, vypíše podmínky pro příspěvky tak, jak to ve světě chodí na každé pořádné konferenci a vyžádá si před akcí abstrakty, setká se se značnou nevolí budoucích účastníků kongresu.

Dvě další, úzce spolu související pravidla - IV. a V. ertologického desatera, na které se velmi často zapomíná. Tato pravidla znamenají, že nová pravidla vznikají v návaznosti na jednotlivé ertologické příspěvky. Tedy, že nelze ignorovat již vyřčené a prezentované (publikované) a je nutno na toto navázat nebo to případně rozporovat a doložit, proč je to jinak. Například již v roce 1987 byla publikována informace o vízové povinnosti. Přesto dodnes mají mnozí čeští ertologové s touto skutečností problém. Když tedy říkám: „jeden můj známý (neuvedeny bližší podrobnosti) byl v Ertaru a říkal, že …. „celý příspěvěk“ …je všechno v pořádku. Pokud však tvrdí, že on byl v Ertaru a přitom nemá vízum, do značné míry to ovlivňuje věrohodnost jeho příspěvku. I to je příklad nedodržování V. pravidla. O tomto problému se vedla mnoho let nepřímá či přímá diskuse, která nakonec vyústila ve výše zmíněné přímé a písemné podání – viz příspěvek 1133.

Pravidlo VI. – Nesesmolíš nám říká něco o tom, že příspěvek nebude „vytvářen“ horkou jehlou, nahonem, pár dní před kongresem nebo dokonce až na něm, což se i několikrát stalo. Rok mezi jednotlivými akcemi je dost dlouhá doba na přípravu. A když jednou pořadatel vypíše kvůli zpracovacím lhůtám termín odevzdání příspěvků měsíc před kongresem, vypukne panika, že bylo málo času. Opravdu je možné, že když 11 měsíců na příspěvek nestačí, ten 12. to vytrhne?

Při ohlédnutí za minulými ercony (hlavně roky 2010, 2011 nebo 2013) je z jejich programů vidět skutečně malý zájem ertologů na kongresech prezentovat své výzkumy.

To vše byly důvody, které vedly organizátory k úmyslu ukončit toto ertologické „trápení“ a uzavřít projekt Ertaru 30. Ročníkem a ne už o několik let dříve, kdy skutečně docházelo ve výše zmíněných ročnících ke značnému útlumu výzkumů. Měli jsme šerpu a naplánované „placky“. Když se objednají (a zaplatí) placky podle přihlášených a pak jich několik nepředaných zbyde, protože se přihlášení účastníci nedostaví, je z toho finanční problém pro organizátory. Na informaci o možnosti objednat placky za všechny předchozí ročníky podle účastí, tedy neobjednávají se žádné placky navíc (kdyby ještě někdo náhodou přišel) odpověděli pouze dva (!) zájemci. Ozdobnou šerpu také na erconech zdaleka neměli všichni účastníci pokaždé, o doporučeném společenském oblečení v ertarských barvách ani nemluvě. To také něco vypovídá o zájmu o akci.

Dalším problémem, který vzniká při organizování ertologických akcí je reakční doba na plány akcí, program a podobně. Někteří ertologové odepíší a přihlásí se hned, jiní se sice přihlásí včas, pak se ale na akci nedostaví bez jediné zmínky o tom, proč. Jiní se nepřihlásí a přesto přijedou. A některým nestojí organizátoři ani za tu minutu času za rok, aby odpověděli na pozvánku mailem alespoň to „trhni si nohou“. Když se pak objednává například stůl v restauraci pro 8 lisí a přijdou 2, vypadají organizátoři v podniku jako blbci. Když je objednán stůl pro 4 a přijde jich 6, vypadají organizátoři jako blbci před účastníky, kteří si nemají kam sednout.

Protože se proti myšlence ukončit se ctí, tedy vyhlášením konce a uzavřením celé kauzy, ertologické výzkumy 30. kongresem postavilo několik význačných ertologů a naléhali na organizátory, aby nebyl seriál akcí ani přerušen, natož ukončen, bylo rozhodnuto uspořádat konferenci k 1. výročí 30. kongresu. A byl pro ni zvolen název EXERCON. Předpona byla zvolena od slova „exitus“ ve významu – východ, odchod, zánik.

Pak se do věci vložila optimisticky laděná polovina organizátorů a dala celé věci novou myšlenku, která v podstatě celou předchozí problematiku ruší, deaktivuje, neguje a vrací nás opět na začátek, kdy je možné na kongresu přednášet na libovolné téma a celkově tak zbavuje ertology i další účastníky kongresu stresů plynoucích z nutnosti dodržovat ertologické desatero. Tou novou myšlenkou je, že první dvě písmena názvu akce, tedy „EX“ jsou částí slova EXTENDED ve významu „rozšířený, prodloužený“…

Takže můžeme nyní s čistým svědomím spustit přednáškový blok ať už obsahuje jakékoliv příspěvky.