DÁVNÁ A ZANIKLÁ NÁBOŽENSTVÍ STARÝCH ERTŮ
Vláďa WIDTMAN



Začnu od Adama. Jak vůbec náboženství vznikla a vyvíjela se?
To, čím se člověk liší od ostatních primátů, je vzpřímený postoj. Od okamžiku, kdy se člověk postavil a zvětšil se mu vnímaný prostor, začal nově nově rozlišovat prostor především podle vertikály a vnímat tak pojmy jako "nahoře", "na zemi", "pod zemí". Zároveň s tím vznikla i bázeň z takto rozšířeného okolí. Snaha orientovat se v něm ho nutila intenzivněji vnímat jednotlivé objekty, tvary a pojmenovat je. To byl počátek náboženských představ. Člověk začal některým věcem, zvířatům a živlům přikládat zvláštní schopnosti, jimž se podle svých představ musel přizpůsobit a vypořádat se s nimi. Případně se snažil ovlivnit jejich nepříznivé působení. Nyní se pokusíme odlišit některá dávná náboženství a pojmenovat je.

ANIMISMUS
je víra v tajemné neviditelné bytosti - duchy -, jejichž dílem je působení přírodních živlů. Z těchto představ vytvořený svět pomáhal v boji o přežití v dávné přírodě. Získání přízně duchů mělo vést k odvrácení přírodních katastrof, nemocí a hněvu zemřelých, a zajistit úspěch na lovu atd. To vedlo k vytvoření kultů a náboženských obřadů. V tomto světě je rozdíl mezi zvířaty a rostlinami nepatrný, neboť podle představ mají všechny svou vlastní duši. Toto myšlení rozšiřuje hranice a smazává dokonce rozdíl mezi živým a neživým světem. Lidé věří, že za určitých okolností mohou mluvit i kameny, hory atd. Jeden z příkladů uvedu na konci přednášky.

ANIMALISMUS
je obdiv ke zvířatům, především ve spojení s jejich vlastnostmi. Můžeme uvést příklady - bůvol znamená sílu; kůň, jelen a antilopa rychlost; šelmy jako vlk, medvě, rys zosobňují schopnost zabíjet kořist a nahánět strach; draí ptáci jako orel a sokol ovládnutí vzdušného prostoru. Tyto vlastnosti a představy pak vedly k víře v ochranné duchy spojené s vybraným zvířetem. Skupina lidí pak odvozuje svůj původ od společně vybraného zvířete, vzniká představa nelidského původu. Takové zvíře pak nesmí být loveno a slouží jako totemová ochrana. Spojení světa zvířat a lidí je mystická záležitost a zvířata pak označují národy. Nad jednotlivými národy pak panuje Pán zvířat, který bdí nad tím, aby nedocházelo k plýtvání potravou a tedy zbytečnému zabíjení zvířat. Lovec se omlouvá zabitému zvířeti a zachovává tak úctu k životu. Konkrétně byla doložena zaniklá víra v ducha orla nalezenými fragmenty kultovních předmětů a amuletů. Možná se jednalo o víru jednoho z kmenů původních Ertů.

KULTY
Je prokázáno, že megalitické komplexy tvořily důležitá kultovní místa. Jejich prostor byl posvátný a vyhrazený pro pořádání náboženských rituálů ve jménu příslušného kultu. Uvedu příklady:
Kult ženy jako tajemství nositelky života a pokračovatelky rodu, posvátnost ženství.
Kult slunce se začal uplatňovat, když lidé přecházeli od sběru k pěstování vlastních plodin. Umožnil hlubší poznání pohybu Slunce během ročního cyklu a následně využití těchto poznatků.
A především Kult hvězdy směřující pohled vzhůru nejen ve smyslovém vnímání, ale i ve vnitřním duševním směru. Přispívalo tak k rozvoji lidského poznání. Veškeré aspekty tohoto kultu byly již podrobně zpracovány jinými autory, připomenu tedy jen, že se jedná o zvláštní fenomén, kdy kult přežívá do současné doby například symbolem na vlajce Ertaru.
Dovolte, abych ještě odbočil k faktům ze zveřejněných prací a výzkumů osidlování Ertaru.
Jednotlivé kmeny Ertů se od r. 3000 př.n.l. začaly zvolna přemisťovat východním směrem ze svahů Toránských hor až k pobřeží Tarosu. Je prokázáno, že již od r. 2500 př.n.l se prezentovaly jako spojený národ Ertů a později vytvořily mocnou říši Ertar.
Co tvořilo a spojovalo jednotlivé kmeny Ertů? Měli společné kulturní tradice a využívali společenství založené nejen na lovu a sběru, ale i na pěstování plodin, domestikaci zvířat a pokročilé výrobě nástrojů a zbraní. Ale především na sjednocující víře v Hvězdu, udržování jejího kultu a legend a i verbálně zachovalých informacích o zaniklých náboženstvích.
Na závěr bych ještě připomněl ústně předávanou informaci o víře v Ducha Toránských hor, který podle pověsti ovlivňoval život původních Ertů. Jeho uctívání mělo ovlivnit drsnou přírodu hor i nepřízeň přírodních živlů. Vytvořením díla "Duch Toráských hor" jsem chtěl připomenout historii dávných Ertů, i když jen její malou část. Obraz je koláž tempery horské krajiny kombinované s basreliéfem přírodní masky.
Dovolte, abych toto dílo předal do rukou zakladatele, sponzora a ředitele muzea Ertaru. Zároveň děkuji všem přítomným za bezmeznou trpělivost a laskavé přijetí přednášky (tedy bez pískání).