Moje superbejvalka - Standa Čermák |
Originální název: My Super Ex-Girlfriend Země a rok vzniku: USA, 2006 Scénář: Don Payne Hudba: Teddy Castellucci Kamera: Don Burgess Režie: Ivan Reitman Hrají: Uma Thurman (Jenny/G-Girl), Luke Wilson (Matt), Anna Faris (Hannah), Rainn Wilson (Vaughn), Eddie Izzard (Bedlam/Barry) aj. Nepíšu tenhle obsah proto, že bych byl z Reitmanovy komedie nebetyčně nadšen. Příběh zhrzené superženy zachovává veškerá americká klišé, více než o supersíle a superschopnostech je o sexu a o řečech o něm – ovšem Uma je v hlavní roli natolik charismatická a poměrně vydatná dávka vtipů je natolik dobrá (až jsem se za břich popadal!), že si myslím, že n ějakou tu stránku bychom v SR mohli tomuto filmu věnovat (i když není o cestách časem ?). V New Yorku, v úrovni ulic a chodníků, všechno probíhá jako normálně: v klenotnictví Bulgari řádí tři maskovaní lupiči, ohánějí se zbraněmi, rozbíjejí vitríny, rabují šperky, pranic si dělají z toho, že je kolem poledního obyčejného pracovního dne. Před klenotnictvím čeká vyturované auto, s řidičem připraveným odrazit od chodníku přesně v momentu, kdy es zabouchnou třetí dveře za třetím spolulupičem. Nikdo je nezastavuje, nikdo se prakticky skoro ani nepozastavuje nad loupeží za bílého dne. A tak nyní už demaskovaní zloději mohou propuknout v jásot. V New Yorku, v úrovni dvacátých až pětadvacátých pater, něco neprobíhá normálně. Vzduch se tady vlní pod vlivem neuvěřitelnou rychlostí prolétajícího předmětu. Kdo ví, ví, že se ovšem o předmět nejedná. To G-Girl se blíží k místu loupeže, připravená se zlosyny dostatečně tvrdě zatočit. Rozjaření lupiči ani jediným mozkovým impulsem nepomyslí na to, že by je mohla G-Girl zastavit. Když se tedy s autem vznesou do vzduchu (blonďatá superžena vletěla pod jejich auto a namířila si to k nejbližšímu policejnímu okrsku), nestačí se divit, do že se to s nimi děje. A když jejich auto přistane před policejní služebnou na předních světlech (superžena je pustila z výšky předkem vozu dolů ), stále se nediví. Pak G-Girl převrátí pohybem zápěstí auto na všechny čtyři. Lumpové už se sice diví, ale také vyskakují z vozu a pálí na nerovnocennou soupeřku. G-Girl svým tělem všechny kulky pochytá, dostihne jednoho utíkajícího lupiče, zabaví mu zbraň, zkroutí ji do ruličky a předá lumpa do rukou už zkonsolidované policie. Superžena sklízí potlesk od přičumujících Newyorčanů za další úspěšnou záchrannou akci. Druhý den v metru. Matt a Vaughn, spolupracovníci v jedné projektantské firmě, jedou z práce. V ruce drží noviny, na jejich titulní stránce je podrobná reportáž o událostech minulého dne kolem dopadení kvarteta ozbrojených lupičů superženou. Obsah titulní stránky ale není hlavním středobodem diskuze dvou kamarádů Tím je stále neukojený Vaughnův sexuální chtíč. Tak intenzívně na to pořád myslí a tak vzrušeně o tom pořád mluví, až zahlédne opodál sedící upjatou dlouhovlasou brunetu v brýlích. Okamžitě ho napadne, že bude nesmírně náruživá a počne nutit Matta, ať se s ni neprodleně seznámí. „Člověče, už jsi půl roku nesmočil, to přece není normální. Běž a sbal ji!“ A Matt jde a snažíse dívku sbalit. Ta ovšem nejeví nejmenší zájem, dál si něco čte. Metro zastavuje. Opodál stojící chlápek popadne dívčinu kabelku, kterou má na klíně, a vyrazí z vagónu. Matt statečně za ním. A je mu v patách na eskalátorech, ve vestibulu, v podchodu, na ulici. Tam mu navíc pomůže auto, které zkříží utíkajícímu zloději cestu, chlápek kabelku upustí a mizí za rohem. Matt ji sbírá a volá za zlodějíčkem: „Příště si se mnou nic nezačínej, ty šmejde!“ Chlapík se vrátí zpoza rohu se železnou tyčí: „Tak mi nadáváš? No, tak to se mi teda nelíbí,“ zařve z pronásledovaného se rázem stane pronásledující. Matt zamíří do vedlejší ulice, kde se schová do odpadního kontejneru. Jenže zlodějíčka neopije tímhle proláknutým rohlíkem. Rozvášněný zlodějíček přejede tyčí kontejner. Matt ve smetí nahmatá rukojeť fenu, uchopí ho jako pistol a vystartuje z kontejneru vstříc protivníkovi. Jenže ten venku není. Stojí tam ona okradená dívka z metra. Je načase zachovat se fér vůči čtenáři. G-Girl je sice blonďatá, usměvavá a sexy, dívka z metra je sice upjatá, bruneta, v brýlích a nesexy, nicméně na první pohled ji hraje stejná herečka (Uma Thurman) a je tedy okamžitě zřejmé, že dívka z metra, Jenny Johnsonová, je skrytou identitou superwomanky. Vlastně je tím pádem ruka v rukávě. Nemůžeme říci, že také hned noha v nohově, protože právě se seznámivší mladí lidé si dají chvíli na rozkoukanou, než se spolu vyspí. Když se to pak stane, pro Matta je to z jedné strany noční můra (Jenny je příšerně vášnivá, chce být nahoře, přiráží jako tři kobyly najednou, Mattův penis je po milování dost podrážděný), z druhé strany se ovšem ocitá v ráji milování, nikdy nic podobného nezažil, Jenny se zdá ztělesněním jeho tužeb, nálad a přání. Zaměstnankyně známé galerie, kustodka, vypadá jako kancelářská myš, je to však pěkně divoká tygřice!!! V dalších pasážích děje sledujeme postupné citové i tělesné sbližování Matta a Jenny, vyslechneme si několik vtipných komentářů sexistického Vuaghna a seznámíme se s Hannah, Mattovou blízkou spolupracovnicí, která je taktéž velmi sexy a která v současnosti chodí s jedním modelem, propagujícím značkové spodní prádlo. Navíc, Matt nemá ani ponětí o Jennině druhé identitě, G-Girl. Zažije také traumatizující únos newyorským zločincem profesorem Bedlamem, který se ho vyptává, co všechno ví O Jenny, kde s ní byl, co s ní dělal, co říkala atd. atd. Matt nemá tušení, o co kráčí, nemá tušení, proč ho nějaký přiblblý Bedlam Matta surově vyslýchá … proč ho věší za nohu na nejslavnější ocelovou pochodeň světa … on padá … zachraňuje ho G-Girl …. Ani Matta a ani G-Girl nenapadlo, že vše byla léčka, protože Bedlam potřeboval Jenny odlákat z bytu, aby si odtamtud odnesl chomáč vlasů G-Girl, s nímž má výzkumně-sobecké záměry … Až jednou …. Matt a Jenny jdou po ulici, nezávazně klábosí, užívají si bezstarostného mileneckého vztahu. Také rozebírají důvody, proč by zrovna Bedlam měl mít zájem o Jenny, proč ho přivázal na sochu Svobody atd. Na druhé straně rušné ulice si hraje desetiletá dívka s míčem. Ten jí vypadává z rukou, kutálí se do vozovky, dívka bez rozmýšlení a rozhlížení za ním. V té chvíli se Matt naštěstí dívá na druhou stranu, Jenny proto může po svém zrychlit své pohyby tak, že během setiny vteřiny je u dívky, bere ji do náručí a těsně před přijíždějícím automobilem ji vrací zpět na chodník. „Pamatuj si pravidl číslo jedna: před vstupem do vozovky nemusíš pořádně rozhlédnout,“ poučuje dívenku Jenny a couvá z chodníku přímo před nezastavitelný náklaďák. Náraz ji odhazuje třicet metrů, k nohám bezmocně přihlížejícího Matta. „Nic mi není, podívejte, můžu se normálně hýbat,“ křičí Jenny afektovaně na kolemjdoucí lidičky a ustaraného Matta. „Počkej, Jenny, nehýbej se, určitě musíš po takovém nárazu mít nějaké vnitřní zranění. Musíš do nemocnice!“ snaží se Matt dostat situaci pod kontrolu. Situaci pod kontrolu dostane až Jenny u ní v bytě. Je jí jasné, že už dál nemůže před Mattem tajit svou druhou (či, chcete-li, první) identitu. Sundá si brýle, strhne paruku a svlékne se až do trikotu s velkým G na prsou. Matt je ohromen, ale ne zklamán. Matt je překvapen, ale ne odrazen. Já spím s G-Girl! To bude Vaughn čumět, až mu to prozradím! „Matte, jestli to někomu prozradíš, tak se tio podívám motorovou pilou mezi půlky,“ varuje ho Jenny ostrým tónem, skoro jako kdyby mu četla myšlenky. Dosud celkem usedlému projektantovi se dramaticky změní život. Jenny s ním létá v oblacích nad světly rozzářeným večerním New Yorkem, miluje se s ním tamtéž, rozšiřuje mu obzory spoustou informací. Mezi ně patří i detaily jejího vztahu s Bedlamem. Ano, zná ho. Chodili spolu na střední, patřili mezi ustrkované a šikanované studenty, proto drželi spolu, jejich kamarádství přerostlo v lásku. Jenže jednou v noci se stali svědky pádu meteoritu do nedalekého lesa. Jenny se nerozvážně dotkla rozžhavené hmoty – a ta z ní udělala superženu, bytost s neporazitelnou kůží, nezlomitelnými kostmi a dále např. s nepřetrhnutelnými vlasy. Cesty Jenny a Barryho se rozešly. Zatímco Jenny se oddala boji proti násilí a přírodním katastrofám, Barry podlehl vábení nepostivě – ale relativně – snadno vydělatelných peněz a stal se z něj pověstný zločinec Bedlam. Jenny ale také ukazuje Mattovi svou stinnou stránku – a tou je žárlivost. Jenny ho chce mít jen pro sebe, nechce se s ním dělit s žádnou ženou – a to ani se spolupracovnicí, která má přítele a kterou s Mattem pojí skutečně jen pracovní kamarádství. Prostě a jednoduše, Jenny se pro Matta stává obtížnou partnerkou, skoro až nesnesitelnou. A tak mu Vaighn „dobře“ poradí: „Rozejdi se s ní, člověče. Jsou na to dvě metody: buď na to půjdeš oklikou nebo pěkně zpříma a nabodneš jí třeba nějakou tu dobu na uspořádání vztahu.“ Matt je čestný člověk a čestný milenec. Když mu to prostě s jednou neštimuje, řekne to na rovinu. Zvlášť když si k tomu ještě uvědomí, že vlastně miluje někoho úplně jiného … A tak se jednoho krásného večera, při vaření společné večeře (neprozřetelné: Jenny má v ruce pěkně veliký nůž!!!), Matt Jenny svěří s tím, co má na srdci. „Ty se se mnou rozcházíš, Matte!“ odhadne Jeny bleskurychle Mantovy vytáčky a chození kolem horké kaše (i když se Matt vyjadřuje poměrně jasně, nicméně i docela pomalu …). Nůž v rukou Jenny změní tvar a stane se zmuchlanou hmotou. Jenny převrhne těžký kuchyňský stůl, přirazí rukama Matta ke zdi, vylévá si vztek, protože si pochopitelně vzala do hlavy, že se s ní Matt rozchází jen a jen proto, že spí s jinou. S nějakou courou či štětkou … Pak Jenny proletí stropem. A není to jediné, co nešťastnému Mattovi provede: málem mu uvaří rybičku v akváriu, ukradne mu auto z krytých garáží (prostě tak, že ve třetím patře udělá do zdi díru přímo z ulice) a umístí ho na oběžnou dráhu Země … Matt nepřemýšlí o tom, jak moc zabředl do jak moc vydatné a husťoučké šlamastykové kaše. Nepřemýšlí hlavou, neboť myslí srdcem. Jen na tu jedinou. Na Hannah. Jde to ráz na ráz. Vyzná jí lásku. Její přítel ji nechá (lépe řečeno, ona nechá jeho, protože ho nachytá v posteli s jinou; možná jinými, moc se totiž nekoukala …). Matt se s Hannah vyspí, protože lidé, co se navzájem milují, nemusí čekaz až do svatby či příštího rána … No, a příští ráno není vůbec příjemné. Když se totiž Matt probudí s Hannah v jendé posteli, oknem vidí ve vzduchu, přímo nad chodníkem, Jenny. „Nenávidím tě, Matte Saundersi,“ řve, roztáčí svou dosud svěšenou paži a vypouští z ní velmi živého obrovského žraloka směrem do bytu, v němž strávil Matt v náručí cizí ženy … pardon, prostopášné štětky! Žraloka se Mattovi podaří zbavit, nicméně má na krku téměř neřešitelný problém. Sice se mu podaří Hannah vysvětlit, s kým že to chodil a spal před ní a proč se mu prokletá G-Girl tak krutě mstí, nicméně vidí, že pokud se bude scházet s Hannah a zároveň nedořeší svůj vztah (nyní už z jeho strany vlastně nevztah), pak na to doplatí i nevinná (nikoliv pohledu pannenství) Hannah. Matt jde za Bedlamem. Mizera už Matta kontaktoval sám a nabídl mu metodu, jak se Jenny zbavit; jenže to Matt byl ještě příliš málo samotnou Jenny terorizován, než aby slevil ze svých zásad na někoho šít nečestnou boudu, zvlášť s tak nechvalně známým libovým gangsterem. Nyní už ale Matt na svou poctivost rezignoval: pokud má Bedlam nějakou metodu, jak Jenny jednou provždy umravnit, jdu do toho! A Bedlam skutečně takovou metodu má. Důkladně prostudoval Jenniny vlasy, vyzkoušel na nich všechno možné – a našel zbraň, co potřeboval. Když totiž umístí do blízkosti ukořistěného blonďatého pramínku onen, dnes už vyhaslý, meteorit (lépe řečeno jeho velký úlomek), tento kámen mimozemského původu vysaje z vlasů veškerou jejich nadpozemskou schopnost odolávat jakémukoliv pokusu o zničení - a Bedlam je prostě a triviálně přestřihne obyčejnými nůžkami. Kdyby se mu podařilo umístit kámen nepozorovaně do přítomnosti Jenny, určitě by vysál Jenny celou … A právě na této akci Matt Bedlamovi nabídne spolupráci. Bez schopností létat, ohýbat cokoliv a ovládat mistrně motorovou pilu nebude už více G-Girl onou G-Girl, čímž budou on a Hannah proti Jenny v naprostém bezpečí. Plán je domluven! Matt navštíví Jenny v galérii s ohromnou kyticí rudých růží. „Co tady děláš?“ ptá se Jenny se zuřivostí sobě vlastní a div že nedodá „ty zmetku“. „Uvědomil jsem si, že bez tebe nemůžu žít,“ kajícně recituje Matt a vypadá při tom velmi, velmi přesvědčivě. A protože G-Girl neumí číst myšlenky, Mattovi na jeho výstup skočí. Dohodnou si večeři u Matta v bytě. Matt připraví hostinu na čerstvém vzduchu, na menším stole hned za dveřmi na terasu stojí velká dárková krabice, uvnitř s vyhaslým kamenem, který by měl už hodně brzy opět zářit energií nezničitelnosti. Jenny přichází. Dotírá na Matta, aby jí prozradil, jaký dárek, jaké překvapení pro ni nachystal. Matt ale statečně odolává, ještě nedospěli v bodovém scénáři, připraveném s Bedlamem, k okamžiku O (O jako odkrytí). Skrytá kamera dění na terase snímá a přenáší do zaparkované, logem nějaké prádelny maskované dodávky, v níž Bedlam a jeho poskoci sledují vývoj událostí. Po relativně uspokojivém průběhu se situace začne lehce, pak už ale docela dramaticky komplikovat. Nejprve přijde Hannah. Najde byt otevřený, na terase tokající Jenny a neméně odtažitě se chovajícího Matta. Pak dorazí i Vaughn, v ruce třímá dvě vstupenky na čísi zápas v čemsi a halekající, ať Matt obě pošle ke všem čertům a jde s ním na pánskou sportovní jízdu. Navíc se Vaughnovi zalíbí dárková krabice a jme se jí otvírat. Bedlam vyráží se svými bodyguardy do Mantova bytu. Vaughn odhaluje vnitřek krabice. Kámen se ocitne na denním světle. Jenny je v dostatečné blízkosti. Kámen z ní začne vysávat veškerou energii nezničitelnosti, až se celý rozzáří. Jenny se ve své podstatě nic nestane – jen už není G-Girl ale obyčejná Jenny. Na scénu může slavnostně vstoupit Bedlam, který samozřejmě neřekl Mattovi celou podstatu plánu, vlastně jen jeho první, byť větší, část. Zamlčel ovšem, že to bude on, kdo se pak dotkne „oživlého“ kamene a do něj ta přejde energie nezničitelnosti a udělá z něj … jak bychom mu jen říkali … Bedmana … ? Přestože je na terase jen pěl lidiček (žádný supermuž, žádná superžena), strhne se tam docela nepřehledná mela. Ne všichni mají stejný cíl: dva, Jenny a Bedlam, se vší silou snaží dotknout se žhavě působícího kamene, tři ostatní jim v tom brání, byť si nemyslím, že příliš vědí, o co vlastně jde. No, tam tom zase tak nezáleží. Důležité je, že Bedlam (znovu) ostrouhá a Jenny (znovu) neostrouhá. Síla do ní vlítne jako blesk do naleštěného hromosvodu, Jenny poté ihned zmizí s Hannah za okrajem zábradlí v hloubce ulice. O překvapení ještě ale není nouze. Kamene se totiž nedotkla jen Jenny! V ten samý okamžik, v tu samou setinu sekundy se dostal kontaktu s mimozemským artefaktem i povrch těla Hannah (když šla po Jenny jako po sokyni), čímž pádem vnikla nezničitelná síla rovnou do dvou těl. Energie zřejmě bylo natolik dost, že stačila na stvořeno hned dvou rovnocenných superžen. Že jsou si rovnocenné, se ukáže prakticky vzápětí, protože se do sebe pustí s vervou óbrlidí, silou superlidí a výdrží nadlidí. Mlátí se hlava nehlava, hází sebou jakou pytlem odlehčených brambor, demolují hlavami svých sokyň betonové zdi a devastují vše, co stojí v cestě jim nebo odhozené soupeřce. Když se střechou propadnou na promenádní molo uprostřed velkého sálu, kde právě probíhá bohatě navštívená módní přehlídka, zasáhne Matt. Začíná jít o život nevinným lidem. Matt umravňuje jen Jenny. Možná by to zkusil i na Hannah, jenže na Jenny má velkou zbraň. Bedlamovu lásku. A tak ji pěkně poamericku ukecá. „Jenny, jsi plná záště, žárlivosti a nenávisti. Ale je tady mezi námi někdo, kdo tě celým srdcem miluje. Nedokázal by ti to říci, ale nikdy tě nevypudil ze svého srdce a přes všechno, co ti kdy udělal nebo spíše chtěl udělat, tě opravdu opravdicky miluje,“ dí tak nějak v tomto duchu Matt a postrčí Barryho (přestaňme mu říkat Bedlam) na molo. Jenny tedy prohlédne a zjihne. A tak tu máme rázem dva šťastné páry obyčejných mužů se dvěma neobyčejnými ženami. Jenny vrátí Mattovi z oběžné dráhy auto (ohořelé, nepoužitelné), ale s gestem smíru uspěje. A když se o slovo přihlásí běžné denní katastrofy, Hannah odletí konat dobro po boku Jenny …. Standa Čermák, listopad 2009 **1/2 |
SVĚTELNÉ ROKY 2010 – Filmově-reportážní magazín pro problematiku SF – e-verze. Vydává Scifia of C.A.P. & company KSPVTU v nakladatelství Bellatrix. Šéfredaktor: Stanislav Čermák. Příspěvky posílejte na adresu redakce nebo jim je předávejte osobně. Ani ty vyžádané rukopisy se nevracejí. Veškerá autorská práva vyhrazena, cenzura vyloučena. Výhradně pro soukromou potřebu odběratelů, jejichž výběr je výhradní záležitostí redakce. Cena: platí se odběrem jednoho výtisku každého čísla. Toto číslo bylo dáno do tisku 12.10.2009, vyšlo 23.10.2009. Náklad 11 výtisků. Dotisk není možný. Jakákoliv forma reprodukce a republikace podléhá souhlasu redakce.
© 2010 |