PŘEHRADA BRUMLOVKA
(MÁRMLDAM)
Starknest
Projektové práce započaly v roce 1896, vlastní výstavba o deset let později.
Mohutná betonová skořepina hráze byla dokončena v létě v roce 1912.
Přehrada se začala napouštět při tání sněhu v Dunarisu hned další rok na jaře.
Údolí řeky Diany bylo odpradávna osídleno vzhledem k tomu, že tu bylo množství úrodné hlíny, vedly tudy cesty a tak je pochopitelné, že při naplnění nádrže došlo k zatopení několika vesnic a dopravních tepen.
Jednou z malých vesnic, kterou postihlo stěhování obyvatel a zaplavení všech domů, byla vesnice Tedyfort. Při dolním toku říčky Tedykrík, která se rozkládala nedaleko soutoku s Dianou. pravostranného přítoky Diany, která se dnes vlévá do přehradní nádrže. Údolí této říčky bylo poměrně úzké a mělo ráz spíše kanonu. Silnice, která v těchto místech odbočovala z hlavního tahu na Mármlham (Brumlov) a dále do Honeycarry tu v dávných dobách stoupala po strmé stěně kaňonu v mnoha serpentinách a zákrutech. Později byla tato nebezpečná a špatně průjezdný úsek nahrazen dlouhým stoupajícím mostem,.
Se zatopením této oblasti zmizel začátek mostu hluboko pod vodní hladinou
Při revizi a opravách hráze v roce 1997, kdy byl přechodně snížen stav vody asi o 20 metrů, objevily se ještě jednou na denním světle a suchou(blátivou) nohou přístupné zbytky vesnice. Po opravě hráze a napuštění vody na původní úroveň zmizely trosky opět na dlouhá desetiletí pod vodou.
Turistický kroužek Mármhamu, ETE a několik dalších zájmových organizací se rozhodly, inspirovány zájmem o zbytky vesnice Tedyfort, ji zpřístupnit a vytvořit z ní zajímavou turistickou atrakci.
Různé bizardní až komické návrhy otevřených vozíků a v nich sedících lidí ve skafandrech, ( v jednom z modelů tohoto autora byste mohli poznat stroj, použitý v jednom pozemském špionážním filmu) přes klasické dálkově řízené ponorky až po seriózně míněné …jakési malé kabinky pozemní „podvodní“ lanovky tažené kabelem…vlastně vycházející ze stávajících jednokolejných minivagonků, známých z Tary. Originální obrázky se nepodařilo získat, zjistili jsme však, že vzhledem k bezpečnosti cestujících nebudou mít dveře na boku, ale v podlaze a nastupovat se bude spodem kvůli vytvoření efektu potápěčského zvonu pro případ vzniku netěsností a samozřejmě bude každá kabina vybavena tlačítkem či pákou pro nouzové odpojení a v případě potřeby se vynoří automaticky na hladinu. Tím se bude tato atrakce lišit od klasických podvodních exkurzí organizovaných a řízených profesionálními posádkami ponorek, jak to známe z oblíbených výletních míst na ertilách.
Revize mostu, položení kolejnic, podvodní vláček, to všechno si vyžádá spoustu práce a času. Předběžně je v plánu tuto atrakci otevřít někdy v roce 2010.