KIRA

Námět a scénář: Lucas Stork

Kamera: Dan O Burroug

Hudba: Terry Lindallas

Režie: Lucas Stork

Hrají: Lucas Stork, Phillip Brasca,

Judit Bakerová a další

Jak jsme se již zmiňovali o několik stránek dříve, odborná kritika se k tomuto filmu postavila v lepších případech s nerozhodným až rozpačitým krčením ramen, v horčích pak film doslova "rozcupovala". Faktem je, že Kira byla uvedena do kin v polovina prosince 1988 a v šesti premiérových kinech některých měst Ertaru a v lednu se již nehrála nikde.

Námět je převzat z původního záměru natočit film Návrat domů (viz výše). Z blíže nespecifikovaných důvodů však vypustil Stork postavu Taorovy lásky Taoné a tak se v tomto filmu vyskytuje jiná toránská dívka, Kira.

Děj filmu je až neuvěřitelně prostinký. Taor se vydává na průzkum průsmyků v Toránských horách, aby zjistil nejbezpečnější cestu pro převedení národa Ertů z bažin zpět do úrodných nížin. Potká se s divoškou z kmene obývající toto území.

Přes vzýjemnou počáteční nedůvěru a ostražitost si oba najdou k sobě cestu a posléze se do sebe zamilují při společném putování horami. Pak se však objeví Turan, lovec a bojovník sousedního kmene, kterému je svým otcem Kira přislíbena. Ta jej však pochopitelně odmítá. Turan jedné noci Kiru unese a dopraví do svého tábora. Tam ji násilím nutí k povolnosti. Kira jej stále odmítá, zatímco Taor se vadává po stopách únosce a dramatickém souboji v poslední chvíli dívku zachraňuje. Kira pak Taora následuje zpět k Ertům i do nových domovů v úrodných nížinách.

Děj připomíná červenou knihovnu a koncem typu "vzali se". Pokud se o ději dá vůbec hovořit. Kritika tomuto filmu vytýká hlavně slabé herecké výkony. I já si myslím, že oba velikání filmu, jak Stork, tak Brasca by se měli věnovat tomu řemeslu, kterému nejlépe rozumějí, tedy Stork reřii a Brasca scénáři a nepokoušet se oslnit rovnět hereckými výkony. Neboť jak je vidět z filmu Kira, nepodařilo se jim to.

Kladu si otázku, proč vůbec film Kira vznikl. Že by Stork chtěl využít alespoň část námětů z původně zamýšlené Ságy Hvězdy se mi příliš nezdá, i když je to oficiální odpoveď na kritiku. Zdá se mi pravděpodobnější, že si dlouholetí přátelé Stork a Brasco chtěli také někde zahgrát a tak si natočili takříkajíc film "pro sebe". Oba se tak ocitli v roli před kamerou poprvé a snad i naposled. Rovněž Judit Bakerová v tomto filmu debutovala jako čerstvá absolventka Filmové akademie a ačkoliv svým výkonem rovněž příliš neupoutala, dalo by se říci, že předvedla ještě nejleší herecké umění v celém filmu.

Zajímavé na tomto filmu je to, že ačkoliv si oba muži chtěli zahrát, nepřáli si být poznáni. A maskéři Storkova týmu své práci rozumnějí dokonale. Vzhledem k tomu, že jsou si oba svou postavou dost podobní, nepodařilo se ani mně ani jiným filmovým kritikům určit, zda Stork hraje kladného Taora nebo zlého Turana.

V tomto případě se nedá použít ani chyb jinak dosti špatného scriptu (na několika celkových záběrech se vyskytuje Taor v brýlích, což je podstatná vada!), neboť brýle nosí oba.

Paradoxní na celé situaci je ale to, že ačkoliv je film Kira jedním z nejslabších Ertarských filmů poslední doby, podařilo se získat několik snímků práve z tohoto filmu a tak se účastníci Readerconu 1989 seznámí s dvěma možnými podobami Lucase Storka a Phillipa Brascy.

------------------

Nepočítáme-li Storkův štěk v Posledním králi - roli hraběte Sahorského.