13. 01. 2016 - Saudek 2 x 80

Retrospektivní výstava v Gallery of Art Prague



13.1.2016 naše dvoučlenná výprava DCSS navštívila kromě Muzea hl. m. Prahy také Gallery of Art Prague na Staroměstském náměstí. Osobně jsem se těšil spíš na Kájovy kresby a fotografickou část výstavy jsem prošel poměrně rychle. Janovy fotografie jsou originální a působivé. Na mne bohužel působí spíše stísňujícím dojmem.



Výstava Kájových kreseb nás pro změnu nadchla oba. Kromě kreseb, z nichž přímo sálá nakažlivá životní energie, bylo součástí expozice také torzo skůtru, který se na Saudkových kresbách stal jedním z hlavních atributů jeho komiksové éry. Patřil k životnímu stylu jeho nejlepšího období - šedesátých let plných lásky, svobody a pohybu. Takovou dobu - alespoň podle mne a podobných - mohl zachytit pouze komiks. A Kájův komiks to zvládl dokonale.



Myslím, že neoddělitelnou částí Kájových komiksů a naší filmové kultury jsou filmové titulky a plakáty především pro filmy Kdo chce zabít Jessii a Čtyři vraždy stačí, drahoušku. V expozici Jessie tvrdě vedla, ale trochu to přičítám tomu, že právě Jessie úspěšně pronikla za hranice republiky. Vraždy zůstaly spíš rozinkou pro domácí labužníky.



Díky určitému souznění duší se Kája také sblížil s československým fandomem a udělal pro nás velký kus práce. Jako bývalý člen SF klubu Villoidus vzpomínám na jeho obálky pro náš fanzin. Když mu začala oficiální cenzura šlapat na paty, vydal celou řadu komiksů ve Speleologické polečnosti. (Pavel Nosek by mohl vyprávět.) Na výstavě nám tuto část jeho tvorby připomenula zasklená vitrína s ukázkami převážně fandomových ale i jiných aktivit.



Nedokážu hodnotit fotografickou část výstavy, ale Kájova komiksová mi opravdu udělala radost. Kája byl špica. Byl to originál, který bude vzorem komiksu pro generace.

sš (plakáty pro ilustraci viz goap.cz, csfd.cz a kultura.idnes.cz)