MINIMARKETYKačka Čermáková
Z našeho pozemské českého světa jsem si zvykli používat slovo „market“ shodně předponami: SUPERmarket, HYPERmarket, MEGAmarket apod. Tato synonyma označují ohromná nákupní monstra, čím větší, tím lepší, čím narvanější, tím ziskovější.
Já vám ovšem na malém příkladu z nejnovodobější „historie“ Ertaru dokážu, že opak může být někdy tou nejlepší pravdou.
Nejmodernějším trendem ertarské obchodní sítě jsou totiž MINImarkety.
MINImarket "Zálesí" (vlevo vedle autobusové zastávky) - letecký snímek
Jedná se o malinké obchůdky, zpravidla stavěné na zelené louce, nejlépe uprostřed rozsáhlých volných prostor. Jsou obklopené vzhledem ke své velikosti až nabubřele velkými parkovišti, dětskými koutky a jiným zázemím (malý příklad viz jiný příspěvek z Čermákovic cestování po Ertaru). Podstatou minimarketů jsou malé vnitřní rozměry a neuvěřitelně omezený sortiment. Ne snad že by v nich prodávali jen housky nebo pouze maltovou směs. Mají v nich skoro všechny druhy potravin, nápojů a domácích potřeb. Jen od každého druhu jediného zástupce v několika exemplářích, zpravidla nikdy ne u sebe. A nyní jsme narazili na ten pravý důvod, proč minimarkety od doby svého vzniku (což jsou ovšem teprve čtyři měsíce) praskají ve švech (což samo o sobě není problém).
Ono je totiž problém v nich něco najít. Vzhledem k omezené nákupní ploše je zboží naskládáno, nahňanáno, poskládáno, narovnáno a zarovnáno v několika úrovních, na nejroztodivnějších regálech, závěsných konstrukcích, popojíždějících stolcích, zasouvajících se pultících a poletujících (jak to ti Ertové dělají!?) nosičích. Nic nemá prošlou dobu trvanlivosti, nic není poničené, nic není zaskládané ostatním zbožím. Naopak, na první pohled je uvnitř minimarketu útulno a příjemně. Obchod ve chvíli, kdy nakupujete, je pouze pro vás, maximálně pro dva či tři rodinné příslušníky, neboť žádný jiný zákazník se s vámi do velikostně stísněných prostor nevejde. Vy si rádi vystojíte, popř. vysedíte – to závisí na zázemí minimarketu, obvykle několikahodinovou frontu. Při družném rozhovoru s majitelem minimarketu pak propadnete náležitě opodstatněnému pocitu, že obchod, ve kterém jste se rozhodli nakupovat, postavili právě kvůli vám, že prodavače zrovna teď nezajímá nic jiného než vaše spokojenost a že výška utracené částky je tou nejpodřadnější veličinou na celé Ergee.
Autorka si odnáší nákup k vozu, v pozadí mává na rozloučenou prodavač - ilustrační foto
Dokud si nákup v minimarketu nevyzkoušíte na vlastní kůži, nedokážete pochopit, jak slastný pocit zažijete, když při probírání současné povětrnostní situace v Sargasovém zálivu s vedoucím prodejny naleznete mezi umělohmotnou salátovou miskou a pálivou omáčkou Tenbasco těžce vysněný šlehaný vanilkový puding s jablečnou polevou a meruňkovou nádivkou.
Jo, a košík ani nákupní vozík nepotřebujete. Prodavač a zpravidla majitel v jedné osobě chodí s vámi, vybrané zboží odebírá a po namarkování ihned ukládá do vašeho zavazadla. Doma pak zjistíte, že se v něm nachází nejméně o dvě položky více, než jste si ve skutečnosti vybrali.
Takže, příští víkend ve frontě před nějakým minimarketem nashle! Víte kolik takových přátelských vztahů může v těchto situacích vzniknout!?!?
Poznámka na závěr: nejoblíbenějším obchodním řetězcem minimarketů je vedle Katapultu taktéž prudce se rozvíjející Mystery. Víte proč? Vlastní minimarket, parkoviště a nákupní zázemí je skryto pod zvenčí neprůhlednou, zevnitř průsvitnou geniálně řešenou kupolí!
|