Světová náboženstvíPetr SúkeníkV této rubrice si klademe za cíl seznámit Vás s různými nábožensvími, sektami, směry a hnutími, které se na Ergei vyskytují. Asi všichni dobře víte, že hlavní a převažující náboženství na planetě představují fetišisťanství, sulám, budlizmus a traktorismus. V dnešním čísle se ale blíže podíváme na ne snad tak rozšířené, ale o to viditelnější sekty HrabeMyšna a Svědkové Ferdyšovi. Hnutí HrabeMyšna se hlásí k odkazu středověkého filozofa,a zbožštěného proroka Myšny Ve má znaku hrábě, neboť hrábě slouží k sušení sena a seno je potravou býložravců. Příslušníci HrabeMyšna chovají dobytek a krmí jej. Pěstují ho však jen proto, že je, že je to živý tvor sytí ho a nikdy nezabíjejí. Neboť Velký Myšna pravil "miluj zvířata tak jako sebe samého". V očích příslušníků HrabeMyšna může být za zabití zvířete ospravedlněn tedy jen ten, kdo nemiluje sám sebe, kdo je schopen spáchat, nebo již spáchal sebevraždu.
Hrabemyšnové studují odkaz Velkého Myšny. Jeho myšlenky jsou však pro obyčejného smrtelníka příliš složité a spletité. Hrabemyšnové se proto pokoušejí dosíci poznání zevrubnou znalostí a kopírováním Myšnova životního stylu. Holí si hlavu, protože Myšna byl holohlavý, nosí tógu, protože Myšna byl chudý hrají na bubínky a píšťaly, protože Myšna byl muzikální. Jsou vegetariáni, protože Myšna nejedl maso. Prokazují Myšnovi úctu tím, že prozpěvují "HrabeMyšna, HrabeMyšna, HrabeMyšna, hrabe hrabe". Ve zkoumání Myšnova života jdou do absolutních detailů. Na příklad je známo, že Myšna byl 12 srpna roku 872 v na tržišti v dnes již zaniklém městě Vadoni a koupil meloun. Z tržiště odešel dle myšnologů v 15 hodin 25 minut. Do svého obydlí o tři ulice dále dorazil však teprve ve 23 hodin 8 minut. A to bez melounu. Kde byl celou tu dobu? Výzkumy myšnologů bylo zjištěno, že po cestě byl hostinec "U děravého džbánu". Doba myšnova pobytu v něm se pak přesně shoduje s předpokládaným datem vzniku slavného třicetistránkového Myšnova traktátu " O všeobecné detailnosti Všehomíra jsoucí skrze vymleté kameny ptačím okem odnikud nikam spatřeno". Hrabemyšnové proto každého 12 srpna opakují na kterémkoli místě na Ergei kde právě jsou, tuto Myšnovu cestu (tržiště není podmínkou) a snaží se od třech třiceti odpoledne do jedenácti večer (pokud není zavíračka dříve) pochopit hloubku Myšnova odkazu.
Svědkové Ferdyšovi se projevují zcela jinak. Vyznávají teorii, že ještě za našeho života bude nastoleno šťastné "Království Ferdyšovo" a všichni osvícení budou do něho přijati.Ale jen a pouze oni. Ostatní ne. Má se jednat o velice elitářské království poslušných. Však jste se s nimi určitě již setkali. Postávají na stanicích podzemní dráhy, na křižovatkách, před obchody. Někdy Vás navštíví i doma a nabízení Vám "Poznání". Není jich sice tak mnoho, ale jsou jaksi všudypřítomní. Otevřete dveře od výtahu a je tam, přijdete do knihkupectví, stojí tam, odkryjete víko od popelnice a z jejích hlubin se na Vás culí Svědek Ferdyšův šťastný, že Vás překvapil. Položí Vám vždy tu již stokrát slyšenou a zodpovězenou otázku. "Víte jaké je pravé jméno Boží", abyste se vzápětí dověděli, že je to "Karel". Pak se vás se železnou pravidelností táže zda víte kde je "Strážnej pes". Pokud pokrčíte rameny dozvíte se, že je uvázán na rohu ulice. Do dalších diskuzí se už nepouštějte. Je to zbytečné. Neodhánějte ale Svědky Ferdyšovy hned, když je spatříte. Nechte je položit alespoň tyto jejich dvě pravidelné otázky. Pocit blaha Svědka Ferdyšova je totiž při vyjevení "Pravdy" nezměrný. |